Veelgestelde vragen
Bekijk hieronder een overzicht van de meest gestelde vragen. Mocht er een vraag niet tussen zitten stuur dan gerust een mailtje naar receptie@orthopost.nl.
Voor de behandeling
Heb ik een verwijzing nodig van de tandarts?
Nee, je hebt niet direct een verwijzing nodig. Het is wel zo dat het de voorkeur heeft om de verwijzing te bespreken met je tandarts omdat er soms aandachtspunten zijn die de tandarts dan kan aangeven in een verwijsbrief.
Moet ik alles gewisseld hebben om aan een beugel te beginnen?
Nee, je hoeft niet alles gewisseld te hebben om aan een beugel te beginnen. Vaak is er door de verschillen in afmeting en vorm van de melktanden en kiezen nog ruimte te winnen voor het goed kunnen doorbreken van de permanente tanden en kiezen.
Zijn er kosten voor een informatief gesprek, eerste afspraak?
Ja, een eerste gesprek is een eerste consult en wordt door ons in rekening gebracht voor het geldende tarief.
Wat kost een beugel?
Afhankelijk van welke beugel er geplaatst gaat worden zijn er verschillende kostenplaatjes. Tijdens de planbespreking wordt uitgelegd wat en waarom er een beugel geplaatst moet worden. Dit is voor iedereen natuurlijk weer anders.
In de meeste gevallen zullen de totale kosten voor een vaste beugel tussen de 2300-2700 euro zijn gedurende de looptijd. Voor de tarieven van de verschillende beugels kun je terecht op onze website.
Vergoedt mijn verzekering de beugel?
Als je aanvullend verzekerd bent kan het verzekeringspakket zo zijn samengesteld dat er een vergoeding voor beugels is opgenomen. Elke verzekeraar doet dit weer op een andere manier. In de polisvoorwaarden staat hoe de verzekeraar dit heeft geregeld. Het kan zijn dat er een wachttijd is. Dit houdt in dat er eerst een bepaalde periode premie moet worden betaald voordat er vergoeding uit de verzekering kan plaatsvinden. Daarnaast kunnen er verschillen zijn in hoogte van de vergoeding en tijdsduur.
In enkele gevallen zoals een spleet van de lip, kaak en/of verhemelte kan een machtiging worden aangevraagd waardoor de behandeling vergoed kan worden uit de basisverzekering.
We raden iedereen aan om dit vooraf goed te bekijken, zodat je weet welk deel van de kosten voor eigen rekening is.
Kan ik in termijnen betalen?
De facturen worden door ons doorgegeven aan een factoring bedrijf nl. Infomedics.
Zij verzorgen de betalingen. Je kunt met hun een betalingsregeling treffen.
Hoelang duurt de behandeling?
Afhankelijk van de doelen die je wil bereiken verschilt een behandeling qua tijd van persoon tot persoon. Een gemiddelde behandeling zal doorgaans rond de 2 jaar duren. Soms kunnen er omstandigheden zijn waardoor het langer of korter duurt.
Normaal gesproken zijn de controles 1 keer per maand. De beugel wordt dan bijgesteld.
Kan ik ook kiezen voor doorzichtige brackets?
Tijdens het maken van het behandelplan wordt ook gekeken naar de werking die een vaste beugel zou moeten uitoefenen om een bepaald effect te krijgen in de verplaatsing van de tanden en kiezen. Hiervoor zijn vaak witte of keramische brackets niet geschikt. Alleen in eenvoudige situaties kan soms voor zowel metalen als keramische brackets worden gekozen.
Ik heb al een beugel maar wil overstappen naar jullie praktijk, kan dat?
Er kunnen soms redenen zijn dat de behandeling bij een andere orthodontist niet voortgezet kan worden. In overleg met de andere orthodontist worden dan de gegevens overgedragen en wordt de behandeling in onze praktijk voortgezet.
Ik sta onder bewind, heb ik toestemming nodig voor een behandeling?
Ja, je hebt toestemming nodig van de bewindvoerder i.v.m. de kosten die eventueel gemaakt gaan worden tijdens de behandeling.
Kan ik parkeren bij uw praktijk?
Je kunt parkeren in de parkeerplaats onder het Hub Dassenplein. Het eerste uur is gratis en wordt door ons betaald als je je parkeerkaartje in de praktijk laat afstempelen.
Moet ik bij jullie happen i.v.m. gebitsmodellen om te weten welke behandeling nodig is?
Nee, er wordt bij ons niet meer gehapt voor studiemodellen, maar we maken hiervoor een gebitsscan.
Kan ik naar school of aan het werk na het plaatsen van een beugel?
Ja, je kunt direct na het maken van de beugel je dagelijkse bezigheden oppakken.
Eventueel ongemak komt pas later op de dag of volgende dagen.
Doet een beugel pijn?
Om tanden te verplaatsen dien je een kracht uit te oefenen op de tanden. Door de spanning die op de tanden wordt uitgeoefend kan druk rondom de wortels ontstaan die ervoor zorgt dat je in het begin ongemak kan voelen. Sommigen ervaren dit als pijn. Dit gaat na enkele dagen weer weg en wordt ook in de loop van de behandeling minder intens.
Kan ik ook kiezen voor een onzichtbare beugel?
Tijdens het maken van een behandelplan wordt gekeken naar het beoogde doel van de behandeling op basis van de gegevens die gemaakt zijn van het gebit.
De apparatuur die dan het meest geschikt hiervoor is, wordt voorgesteld tijdens de bespreking van het plan.
De onzichtbare beugel is esthetisch gezien de gunstigste beugel maar heeft ook beperkingen in de werking en hangt af van de complexiteit van de gebitsafwijking.
Je kunt dus niet altijd kiezen voor de onzichtbare beugel. Dit wordt bepaald wat je met een bepaald type beugel wilt bereiken.
Kunnen de afspraken buiten schooltijd/ werktijd?
De meeste patiënten zijn schoolgaande jeugd en de secretaresse probeert zoveel mogelijk rekening te houden met het lesrooster bij het maken van afspraken. Hierdoor zal het onvermijdelijk zijn dat er soms afspraken gemaakt dienen te worden onder schooltijd. We proberen zo eerlijk mogelijk de afspraaktijden onderling te verdelen om te voorkomen dat steeds dezelfde patiënten op hetzelfde tijdstip een afspraak krijgen. Dit kunnen we bereiken door samen in alle redelijkheid de afspraaktijden te bespreken.
Tijdens/over de behandeling
Wanneer moet ik het spoednummer bellen?
Bij klachten kun je altijd onze praktijk bellen. Het kan zijn dat er een antwoordapparaat op staat. Luister dit tot op het einde af. Hierop staat een instructie en eventueel spoednummer dat je kunt bereiken.
Wat te doen als er een bracket (plaatje) los is?
Als er een bracket los is, zal bekeken moeten worden of deze teruggeplaatst moet worden. Je kunt dan het beste de bracket laten zitten en niet verder aankomen. Als de bracket los uit de mond is gekomen, dan wel bewaren omdat we de bracket weer kunnen hergebruiken. Als we een nieuwe bracket moeten nemen zijn hier kosten aan verbonden.
Je kunt het beste dan de praktijk bellen, ook al heb ik kort daarop al een afspraak staan. We kunnen dan kijken of er voldoende tijd is gereserveerd om dit samen met de controle te doen.
Het draadje prikt in mijn wang?
Je kunt de praktijk bellen om even langs te komen om het draadje te laten wegknippen. Als je er makkelijk bij kunt komen kun je proberen het ook zelf af te knippen.
Ik heb opeens een ruimte tussen mijn tanden kan dit?
Ja, dan kan tijdens de behandeling gebeuren. De draden die we gebruiken kunnen een verbredend effect hebben op de tanden waardoor ze in een grotere omtrek gaan staan. Hierdoor kan er dus wat extra ruimte gaan ontstaan. Dit is tijdens de behandeling weer makkelijk op te lossen.
Hoe lang duurt de behandeling?
Gemiddeld duurt een behandeling 2 - 2,5 jaar. Het corrigeren van de kaakstand neemt veel tijd in beslag, daarna moeten vaak de tanden nog worden rechtgezet waardoor het geheel ongeveer ruim 2 jaar duurt. De snelheid van behandeling hangt ook af van het voldoende dragen van de beugel en of je net heel veel of juist minder groeit. Dit betekent dat jouw behandeling dus zowel korter als langer dan de gemiddelde behandelduur kan uitpakken.
Hoe gaat het afspraak maken in zijn werk?
Je krijgt een afspraakkaartje waarop de afspraken genoteerd worden die je aan de balie met de secretaresse maakt. Na elke controleafspraak maak je gewoon een nieuwe afspraak. We houden zoveel mogelijk rekening met je lesrooster, gezien het feit dan het merendeel van de patiënten schoolgaand is, is het onvermijdelijk dat controles ook onder schooltijd plaatsvinden. De afspraken die zijn gemaakt worden ook per mail bevestigd. Je krijgt enkele dagen van tevoren een herinneringsmail van de afspraak die komen gaat
Beschadigen de slotjes het glazuur?
De slotjes worden met een speciale lijm vastgezet. Deze lijm bevat fluoride en geeft ook ter versterking fluoride af ter plaatse waar het slotje op het glazuur zit. Als je goed om het slotje heen poetst kan er in principe niets met het glazuur gebeuren.
Hoe vaak moet ik mijn tanden poetsen, nu ik de beugel heb gekregen?
Je moet zeker drie maal per dag je tanden poetsen, omdat het moeilijker dan normaal is om je tanden schoon te houden. De beugel maakt het moeilijker dus verdient het poetsen meer aandacht dan normaal.
Moet ik voor gewone controle ook nog naar de tandarts?
Ja, je moet gewoon zoals normaal naar je eigen tandarts voor controle. Wij controleren op gaatjes, maar de tandarts is uiteindelijk degene die er ook voor zorg draagt dat er dan iets aan gedaan wordt.
Ik wil een klacht indienen; waar kan ik terecht?
Indien er een klacht is kan contact op worden genomen met de secretaresse om te bespreken waarover de klacht gaat. We stellen het op prijs dat een klacht wordt gemeld en we samen proberen de klacht te verhelpen. Indien dit niet zou lukken, kan men zich melden bij de Klachtencommissie van KNMT. Dit is een klachtencommissie van de beroepsorganisatie.
Kan ik kiezen voor een vaste assistente?
Je kunt bij de balie aangeven door welke assistente je behandeld wilt worden.
Er wordt geprobeerd hier rekening mee te houden maar het kan voorkomen dat dit niet lukt door bv. ziekte of beschikbaarheid tijdens de patienten behandeling.
Ik ben een afspraak vergeten, wordt deze in rekening gebracht?
Er wordt bijgehouden hoe vaak iemand niet is gekomen zonder afzegging. Na 3 keer een afspraak te hebben gemist zonder afzegging wordt dit in rekening gebracht.
Ik heb iets van de beugel ingeslikt?
Normaal gesproken zit de beugel vast en als een bracket los gaat, zit deze nog vast met de draad aan de rest van de beugel. Het inslikken van een deel van de beugel zal daarom niet snel gebeuren. Maar stel er is iets ingeslikt, dan wordt het door het lichaam ingekapseld en komt het op de natuurlijke manier weer buiten het lichaam.
Aangeraden wordt om het wel even in de gaten te houden.
Mijn melktand is uitgevallen wat nu?
Als tijdens de beugel behandeling een melkkies uitvalt is dat geen probleem. De opvolger die dan wil doorbreken kan gewoon doorbreken. Hierop wordt dan in de loop van de tijd ook een bracket geplakt.
Mogen ouder/begeleiders mee naar binnen in de behandelruimte?
In principe kun je alleen naar de patiënten stoel komen als je wordt opgeroepen voor de behandeling. Indien nodig kan een ouder meekomen om bv. iets te bespreken. Als er verder niet iets te bespreken is worden begeleiders verzocht even in de wachtkamer te wachten.
Ik heb een wondje/ pijn en/of gezwollen tandvlees?
Tijdens de beugelbehandeling is het schoonhouden van het gebit en dus het goed en grondig poetsen van heel groot belang. Je houdt dan de conditie van het tandvlees op peil. Hierdoor ontstaan er ook minder gevoelige plekjes en wondjes.
Het poetsen kan ook gepaard gaan met het spoelen van een geschikt spoelmiddel. Hiervoor kun je bij de assistente een recept krijgen.
Ik kan niet/ moeilijk bijten na het plaatsten van de beugel?
Door de spanning die op de tanden wordt uitgeoefend kunnen de kiezen een heel klein beetje al verplaatsen. Hierdoor krijg je ze niet meer op elkaar zoals dat daarvoor het geval was. Het bijten kan dan bemoeilijkt worden.
De nachtbeugel is stuk, moet ik daarvoor opnieuw happen?
Als er iets is met de nachtbeugel kun je beter even langs komen om hiernaar te laten kijken. Soms kan er makkelijk iets worden bijgeknipt of weggeslepen maar het kan ook voorkomen dat er een nieuwe gemaakt moet worden.
Hiervoor moet een nieuwe afdruk worden gemaakt en kan het oude gipsmodel niet gebruikt worden omdat dit vaak beschadigd is bij het vervaardigingsproces van de nachtbeugel.
Wanneer krijg ik een factuur en wat moet ik hiermee doen?
Nadat er verrichtingen hebben plaatsgevonden worden door ons facturen aangemaakt. Bij het versturen van facturen kan Infomedics (factoring bedrijf dat de facturen voor ons int) een deel van de factuur verhalen op de verzekering afhankelijk van het verzekeringspakket dat afgesloten is. Het deel dat overblijft, wordt door hun in rekening gebracht bij de patiënt. Dit dan aan Infomedics betaald te worden en niet aan Orthopost.
Er zijn ook patiënten die liever direct in de praktijk willen betalen na ontvangst van de factuur. Hiervoor is bij voorkeur een pinapparaat beschikbaar. Daarnaast kan er ook contant worden betaald. Deze facturen lopen dan niet via Infomedics.
Kan ik een kostenoverzicht krijgen?
Je kunt altijd een kostenoverzicht op elk moment door de secretaresse laten uitdraaien of per mail laten opsturen om zodoende altijd overzicht te hebben dan de kosten. De patiënt is altijd zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van het overzicht van de kosten.
Kan ik alle facturen in een keer krijgen?
Nee, het is niet mogelijk om alle facturen of een deel hiervan alvast uit te draaien. Als verrichtingen worden uitgevoerd kunnen dit geen verrichtingen zijn die in de toekomst liggen. Het gaat altijd om verrichtingen die daadwerkelijk al zijn uitgevoerd.
Ik heb een losse tand wat nu?
Door het aanbrengen van krachten op de tanden en kiezen door de beugel kunnen ze verplaatsen. De verplaatsingen kunnen aanvoelen als losstaande tanden en kiezen. Dit gaat weer voorbij als de beugel eruit gaat en de tanden kiezen weer vastgroeien in de nieuwe stand.
Na de behandeling
Mijn nachtbeugel is kwijt wat nu?
Je kunt de praktijk bellen om een afspraak te maken. Hierbij kunnen we overleggen of de nachtbeugel nog nodig is en zo ja, dan kunnen we meteen een nieuwe afdruk maken voor een nieuwe nachtbeugel.
Hoelang moet ik de nachtbeugel blijven dragen?
Het liefst zo lang mogelijk als je kunt. Er treden altijd kleine veranderingen op in het gebit die we zoveel mogelijk en zo lang mogelijk tegen willen gaan.
Hoe maak ik de nachtbeugel schoon?
Je kunt met de tandenborstel nadat je je tanden hebt gepoetst de nachtbeugel schoonmaken.
Hoelang moet ik de spalk in de mond hebben?
De spalk die vast zit achter de tanden laten we zo lang mogelijk zitten, omdat er nog heel lang na de beugelbehandeling natuurlijke veranderingen kunnen plaatsvinden van de tanden kiezen. Om dit zoveel mogelijk tegen te gaan is het nodig de spalk goed te verzorgen wat betreft poetsen en te bellen als er iets gerepareerd moet worden.
De spalk achter mijn tanden is los?
Je kunt dan z.s.m. contact opnemen met de praktijk om de spalk na te laten kijken.
Het is van belang dat als de spalk los is deze z.s.m. wordt vastgezet om te voorkomen dat tanden kunnen verplaatsen.
Ik heb een spleetje tussen mijn tanden?
Wees altijd alert op de stand van je tanden en kiezen. Kijk bij het tanden poetsen altijd even naar je tanden of je geen aparte dingen ziet. Als een draadje achter je tanden los zit krijgt de tand de tijd om te verplaatsen. Dit kan samen gaan met het zichtbaar worden van een spleetje tussen de tanden. Neem dan z.s.m. contact met ons op om het draadje vast te laten zetten. Niet hiermee wachten.
Maken jullie gebitsbeschermers?
We maken geen op maat gemaakte gebitsbeschermers omdat de tanden en kiezen tijdens de behandeling verplaatsen en de beschermers niet meer zouden passen.
We gebruiken wel gebitsbeschermers die meer ruimte bieden tussen de beschermers en de tanden die samen met beugels gedragen kunnen worden.
Heb ik garantie?
Over de werkzaamheden die verricht worden, bestaat garantie.
Hiermee bedoelen we dat wanneer er werkzaamheden plaatsvinden en ze vervolgens opnieuw moeten gebeuren gratis worden hersteld in alle redelijkheid.
Aan de tand en kaakstand die onderhevig zijn aan groei en ontwikkeling kunnen geen garantie of rechten aan worden ontleend.
Hoe vaak moet ik op controle komen nadat de beugel is verwijderd?
Er zijn nog een aantal controles nodig nadat de beugel is verwijderd. Normaal gesproken is dat 1 maand na de verwijdering, na 4 maanden en na 1 jaar. Hierbij worden ook de spalkjes en de nachtbeugel gecontroleerd. Hierna geldt altijd dat bij twijfel over de tanden en kiezen je contact met de praktijk kunt opnemen.